totandguru.men

10 lärdomar vanliga i varje religion

Ge ämnet religion en tanke och du kommer att inse att vi alla är en smula lite muslim, hindu, Christian, buddhistiska och Jain.

Vad är religion? Religionen är en uppsättning av övertygelser som fungerar som en guide till en dödlig liv. Och helt naturligt hör till en art, kan människan inte skilja sig mycket från varandra. Även om vissa religioner har helt olika ursprungsorter, de alla överens om samma principer i livet. När allt kommer omkring finns det bara ett sätt att leva.

Följande tio läror är verkligen vanligt att varje religion :;

10. Gud vakar över oss

Källa: Atharva Veda, hinduism

Muslimer kommer att säga att ”Allah är en” och att han banar väg för dem som fruktar honom. Och kristna gör bara det som behagar deras Gud. Guds existens spelar en viktig roll i att sudda ut gränsen mellan religion och vetenskap. De flesta religioner har sin egen Gud, skaparen av universum. Anhängarna av dessa religioner tror att Gud är ansvarig för både givande och straffa dem när deras handlingar kräver det. Ingen människa men han kan göra dom, för han är allvetande, evig varelse.

Att ha en högsta väsen look efter oss säkert ger oss en känsla av trygghet.

9. Discipliner ett sinne

Källa: Bibeln, kristendom

Alla religioner är på ett på temat disciplin. ”Lugn, mildhet, tystnad, självbehärskning och renhet” benämns som discipliner i sinnet enligt Bhagavad Gita. När en person är disciplinerad han eller hon kan skulpterade i någon form. Därför är det likvärdigt med halva arbetet. Buddha också trodde att ingenting kunde vara mer olydiga än odisciplinerade sinne.

Endast de som har behärskar konsten att självdisciplin är fullt medvetna om gränser och begränsningar. De behöver inte en tredje person skriker på dem i onödan.

8. Vad går runt kommer tillbaka runt

Källa: Bibeln, kristendom

Lagen om Karma, vilket innebär att åtgärder fungerar som Newtons tredje lag: varje handling har en lika stor och motsatt reaktion. Förutom att åtgärden här innebär ’de åtgärder som en man’. Och även om det inte betecknas som Karma, samma läror råda i kristendomen. Karma är enkel. Det gör oss introspect. Varför ska vi skada en annan? Skulle vi vilja det om någon annan skada oss på samma sätt?

”För dagen HERRENS är nära på alla hedningar: som du har gjort, ska det ske till dig; dina gärningar skola komma tillbaka över ditt eget huvud,”är ett annat citat från Bibeln som kastar ljus över Karma.

7. Förakt för rikedom i varje religion

Källa: Bibeln, kristendom

För att göra löne ett enda objekt anses inget mindre än skamligt i kristendomen. Likaså Mahavira hade sagt de Jainsen att för att uppnå perfektion i själen de behöver för att ta löfte om icke-innehav. Även Confucius och Buddha lade stress på rätt sätt för att uppnå välstånd. Så det är ganska uppenbart att ingen religion associerar pengar med glädje och tillfredsställelse. I själva verket ansamling av pengar såg ned på i alla religioner. Rikedom i stället uppmuntras att spenderas på de behövande och välgörande verksamhet.

Kanske har vi våra religioner att tacka för att vara generösa själar, men lite vi kan vara.

6. både behandla de bedragare samma




Källa: Koranen, Islam

Hinduismen är på samma sida som islam på den fronten. Lord Krishna berättar Arjuna att behandla glädje och sorg, seger och nederlag, vinst och förlust lika och förbereda sig för strid. Endast en person som kan hålla fast och inte påverkas djupt av både ”Triumph och Disaster” kommer att dyka upp segrande.

Många en man är medveten om detta fenomen, är det dags att vi blev medvetna också.

5. betonar den djävulska karaktär ego

Källa: Koranen, Islam

Det finns en intressant redogörelse för en mans möte med Buddha. Den går såhär. En sorgsen man mötte en gång Buddha och sade: ”Jag vill ha lycka.” Till svarade denna Buddha”först bort’jag’som är ego, sedan bort’vill’som önskan. Se nu du är kvar med bara lycka.”Ingen religion lär oss att bli självgoda eller sväljas i ens ahamkar (ego).

En religion som vi vet att det har vissa regler och riktlinjer. Och om våra egon kommer i vägen, kan vi börja att bortse från dessa regler. Dessutom kan vi börja att bortse från allt som kommer vår väg från en äldre förslag med en referensgrupp tillgivenhet.

4. Att vara en Knowledge Seeker

Källa: Koranen, Islam

Gita också betonar vikten av kunskap. Okunnighet verkar föraktas av gudar alla religioner. Och det ska vara också. Detta säger jag inte med en auktoritativ ton, men med en viss förståelse. Okunnighet är en egenskap som hämmar din utveckling så att säga. Således våra religioner försöker bara berätta att kunskap är inte bara en sköld, men är också det vapen som kommer skyddar oss från intellektuell ont på den här planeten.

3. Att välja vad man ska lämna bakom

Källa: Bibeln, kristendom

Bhagavad Gita tillhör hinduism berättar att ”själen varken förstör eller kan förstöras.” Själen är ingenting annat än en metafor för de minnen som vi lämnar bakom. Berättelserna som finns kvar på planeten när våra kroppar upphöra att existera. Med tanke på att vi har den själviska genen, skulle vi alla vilja lämna något bakom. Och att något är bra.

Själen sägs att återförenas med Gud i alla religioner om och endast om vi gör bra i våra liv. Detta är bara en strategi än en bra för att hålla oss på tårna hela tiden.

2.Perseverance är nyckeln

Källa: Bhagavad Gita, hinduism

Och Islam skiljer sig inte. Koranen personifierar ’Perseverance’. Och ger den adjektivet ’patienten’. Muslimer tror att bara de som tålmodigt framhärda styrs av Allah. ingenting Naturligtvis uppnås i blink of an eye. Och ännu viktigare har vi inget annat val än att framhärda för Gud kommer inte plötsligt visas från himlen för att lösa alla våra problem.

1. Kärlek som en kraftfull, bindande källa

Dela på sociala nätverk:

Relaterade
Topp 10 vackra liv lektioner man kan lära av naturenTopp 10 vackra liv lektioner man kan lära av naturen
Topp 10 taoism övertygelser och faktaTopp 10 taoism övertygelser och fakta
Topp 10 fredliga religioner i världenTopp 10 fredliga religioner i världen
Buddhistisk meditation - vad är det och hur man gör det?Buddhistisk meditation - vad är det och hur man gör det?
Topp 10 skäl till varför Indien älskade över hela världenTopp 10 skäl till varför Indien älskade över hela världen
Top 8 skäl till varför muslimska länder populärt som osäkraTop 8 skäl till varför muslimska länder populärt som osäkra
Topp 10 missuppfattningar om islamTopp 10 missuppfattningar om islam
10 Viktiga lärdomar vi kan lära av GuruNanak dev ji liv10 Viktiga lärdomar vi kan lära av GuruNanak dev ji liv
10 tips om hur man får redo för äktenskap10 tips om hur man får redo för äktenskap
10 kändisar som du inte vet är kristen10 kändisar som du inte vet är kristen
» » 10 lärdomar vanliga i varje religion
© 2024 totandguru.men